13 december 2015

Lucia - igen

Dimmorna vill inte lätta, och inga lämpliga Luciabilder eller -dikter hittar jag heller att pigga upp er med. (Den som vill får klicka på fjolårets.)

Men jag önskar Folkhälsans Lucia lycka till och er alla andra en glad Luciadag!

Själv ska jag träffa min lektör och sen gå till posten med en bunt julkort jag skrev igår kväll, medan jag hörde på Helsingfors stadsorkesters konsert från i torsdags på BBC 3.

Hinner säkert hem just lagom tills Luciafirandet börjar på tv. Vissa traditioner vill man inte släppa, fast de inte riktigt är som förr.

Jag lär ha varit på plats och sett Svenskfinlands första Lucia. Vet inte säkert. Men jag har ett tydligt minne av kanske den andra eller tredje. Ja, inte exakt av hur hon såg ut, men av platsen och stämningen, skeendet och sången. Denna vackra vita som lyste upp i mörkret.Värmen som omgav mig - antagligen satt jag på min pappas arm.

Nu måste jag ge mig ut; utan avtalade möten blir det inte av i skumrasket.

Jag tror vi är skapta för att gå i ide.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar