30 januari 2016

Nästsista dagen i januari

Värme i sikte skrev jag sist. Allt också! Detta är en underlig vinter, som en skäribo skrev till mig igår kväll. Men idag morse, när jag bara hastigt skulle se på nyheterna, stötte jag på en artikel som gjorde mig på gott humör:

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/01/29/90-arig-bloggare-skriver-om-livet

Den gäller en kvinna som är över 90 och vars blogg heter Gammelmormorn. Om glädjen och sorgen i livet, https://gammelmormorn.wordpress.com/

Läs den ni också, både artikeln och bloggen - och hör intervjun!

Inte minst ni "vänner & bekanta" som är mycket yngre, och även yngre än jag, och som brukar säga att ni "aldrig läser bloggar" och "inte läser på skärm". Det är inte svårare att läsa i en blogg än i ett e-brev. (Inte heller jag läser böcker på skärm!)

Men delvis förstår jag er, för också den här bloggande damen har en korrespondens - liksom jag - med personer som hellre kommenterar per e-post än per mejl. Vackert så! Fast då stannar diskussionen "oss emellan", och ibland kan den faktiskt gälla något som skulle kunna intressera flera.

Håll humöret uppe, i vinterns regn och storm! Här kommer lite somriga färger (även om bilden inte riktigt föreställer vad den skulle - en näckrosdamm; det är som sagt en nybörjarkurs jag deltar i, där vi skulle måla av från ett foto ur naturen):

Vårfärger (Bild & foto: BM Storgårds)


Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: Januari är lång som "fatiåren" - sen är det plötsligt maj!






2 kommentarer:

  1. Januari som "fatiåren" - så är det och i februari börjar tiden ila...plötsligt vår i luften. Men jag måste säga (=egentligen engelska "I must say" säger man ju där)- en sådan underbar bild som finns i det här inlägget sprider ljus också i januari!
    hälsar KES

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Vet inte, bilden blev inte riktigt som den skulle och färgerna inte likadana på skärm som i verkligheten (vad som nu idag är verklighet) - och i år har nog februari känts minst lika lång och slaskig och hal och trist som januari ... Just nu skiner solen. Ska gå och kolla om det är vår i luften! (Om jag nu hinner innan vädret växlar igen ...)

      Radera