14 februari 2016

Alla hjärtans vän(sön)dag

Glad Vändag på er, ja - alla som jag inte haft kontakt med på andra sätt! - fast det stod nånstans att den håller på att bli en dag för kärlekspar också i Finland, så då får vi väl återgå till Alla Hjärtans Dag, just när vändagen som en dag för alla slags vänner höll på att bli accepterad ... Vet inte - för min generation känns den inte riktigt naturlig på någondera sättet, en tradition som var utrikisk och exotisk och bara stod i engelskaboken ...
   Jag har målat och kluddat, det är inte klokt hur mycket tid det tar, när man nån sällsynt gång kommer sig för med det också hemma; det ska tas fram alla möjliga penslar och färger och papper, och köksbordet ska tömmas, och sen ska det städas efter en och då har det börjat skymma och man skulle ju egentligen gått ut och hit och dit ...
   Bäst blev de målningar som liksom uppstod av sig själva när jag testade vatten- och färgmängden och torkade penslarna - dock ingenting att visa upp. Ett minimalistiskt landskap hängde jag faktiskt upp bredvid tamburspegeln; mina skisser är trots allt snyggare än tidigare hyresgästers gamla fula spikhål ... Ni skulle se på vilka konstiga ställen jag har tavlor, alltså riktiga, som andra har gjort.
   I morgon, måndag, ska jag se till att ägna mig åt nåt nyttigt! Det finns blanketter att fylla i och annat byråkratiskt jag inte vanhelgar vilodagen med ...
   Så mycket gör jag nu strax, i skymningen och halkan, som att gå till bibblans inkast med romanen jag igår läste ut: Katarina Mazettis Snö kan brinna. Som gammal sextioåtta eller sjuttiotalist kunde jag rätt länge tycka den var mera tråkig än humoristisk (och var kom all spelmansmusiken ifrån, inte fanns det sånt i "politiska" eller "sociologiska" kretsar hos oss?), men mot slutet brev den bra och allmängiltig och berörde t.ex. ondska och godhet som jag nyss hört ett samtal om på Arenan: http://arenan.yle.fi/1-3270128?autoplay=true
   Det var igen ett Pia med flera-program, Ont och gott, från den 22.1. Riktigt bra - frånsett att någon ibland lite generaliserade: alla, ingen, alltid, aldrig ... - Nej, nu slutar jag. Hinner inte skriva om allting. Lyssna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar