10 februari 2016

Det är som det är

Oj, vad det plötsligt är besök på min blogg, från flera håll i världen - och så har jag ingenting skrivit. Började faktiskt häromdagen på en "bokblogg" men märkte att tiden inte räckte till för allt det jag ville säga, så då fick det vara helt och hållet. Efter det var jag på födelsedagskalas, där vi var två som fyllde ojämnt (7 och 67), och hade det väldigt trevligt. Men bilder på människor och framför allt barn lägger jag inte ut i bloggen. Och några målningsförsök har jag inte; dem kan jag till och med. själv bli trött på. Fast jag fick ett staffli i present: 13 cm högt! Och med med målarduk på ram, 5 x 7 cm. Det blir till att vara minimalist. Fast jag vågar nog inte röra det hela. Åtminstone inte med pensel. Och inte efter dagens kurslektion. Där satt alla andra och målade av, från vykort och broschyrer, och lyckades få till det, med nyanser och allt, så man nästan kunde tro de tagit laserkopior. Jag bara klottar (finlandism). Då blir det vad det blir. Förra veckan åstadkom jag något som liknade Astrid Lindgren på rymmen från Selma Lagerlöfs gås, den i Nils Holgerssons resa. Hemma, när jag vände samma bild uppochner, föreställde den alldeles tydligt en gumma mjölkande sin ko. Som stod och viftade flugor med svansen. Och hade släppt en kopannkaka (finns inte ens i Finlandssvensk ordbok).
     Tågen från Västnyland går ju så sällan, så innan jag gick på kalaset i söndags hade jag tre timmar tid att fördriva i Helsingfors. Två av dem gick som ingenting: på Ateneum! Där har man nyligen öppnat en utställning om skulptören Auguste Rodin! Missade den dagens Pia med flera, i Radio Vega, som jag dock hörde på Arenan idag. Det var ännu bättre än vanligt, nämligen. (Annars hör jag sällan på Vega numera, sen mitt favoritprogram Musikväktarna börjat bli så urvattnat: bara en redaktör, som ensam inte hinner läsa på medan skivorna spelar utan mest bara upprepar, när de snurrat färdigt, det som redan sagts innan de började.) Här har ni länken till Pia-programmet, denna gång om vår tendens att kategorisera - var så goda: http://arenan.yle.fi/1-3235322

(Uppdaterat 11.2.16)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar