31 mars 2017

Sista mars, med snö och sand på gatan!

Dagens bloggtext, åtminstone morgonens, får bli densamma som jag lade ut på Facebook:

Är så sömnig att jag redan druckit minst tre koppar kaffe och piggat upp mig med söta chokladbollar ... Vaknade okristligt tidigt nämligen, och kunde inte somna om för ett fasansfullt skrapande längs med gatan utanför. Så där brukar det inte låta när de äntligen tar bort sanden, tänkte jag. Det lät som en snöplog, men ändå inte - så jag tittade ut. Visst var det en sån! Ovanpå den tjocka sand som i veckor flugit omkring och skadat lungor, hals och näsa på folk hade under natten lagt sig ett tunt lager snö - och det hade man satt igång med att ploga. Vad som lät så det kunnat väcka en död måste ha varit sanden som så att säga blev plogad medsamma. Samtidigt blev den säkert ännu mera finmald än hittills, och om någon dag när snön har smält kommer den att ge ännu mera andningsbesvär än hittills. För att inte tala om de långsiktiga och i slutändan dyra konsekvenser detta smutsiga, blybemängda och hälsovådliga dammande kan ha. Kommunalpolitiker, nuvarande och blivande: Se till att sanden från våra gator tas bort i tid om vårarna!!

Njut av blötan - den varar inte länge! Men låt bli att halka!

PS En liten stund senare:
Chattade nyss med min egen stad. Där svarade man vänligt, och nu hoppas jag ärendet går framåt. Just nu måste förstås snön smälta bort innan man kan ta bort av sanden. 
Låter det här stå kvar ifall någon annan behöver bli uppmärksammad på problemet :)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar