27 juni 2017

Bara lite smått

Jag har svårt att tro att det gått över en månad sen jag bloggade sist, men så  tycks det vara. Kommer inte ens ihåg allt som hänt sen dess, eller vilka böcker jag har läst - jo, det gör jag förresten nog, fast de är flera. En av dem var åtminstone Peter Sandströms Laudatur, som är läsvärd för att den förutom att vara välskriven ger en inblick i hur en medelålders man med österbottnisk bakgrund och i miljön kring Åbo Akademi kan tänkas uppleva världen. Men vad bokens titel har med innehållet att göra, det kom jag aldrig underfund med. Lite synd, tycker jag - en boktitel som denna fungerar lite som ett slags "plantering". Man läser och läser och undrar när den antydda gåtan ska få ett svar, men i den här boken får den det inte. Man får ändå ta del av annat intressant på vägen!

Före Laudatur läste jag några verk av Olof Lagercrantz och efter Laudatur en bok - den allra senaste, tror jag - av Theodor Kallifatides, nämligen Ännu ett liv. Den var sån att jag skulle vilja ha den, läsa på nytt och strecka under i. Men den måste tillbaka till biblioteket, där de klassat den som roman; jag skulle nog ha sagt självbiografi - dock på intet sätt navelskådande, utan med viktiga reflektioner, inte minst kring vår tid just nu. Boken har kommit ut i år.

Som bäst har jag kopplat av med Bodil Jönssons Tio tankar om tid, inte för att den vore någon ytlig underhållning men för att det är andra gången jag läser den, medan jag i mindre avkopplande - men ändå givande - bemärkelse har läst, och ännu läser, Gunvor Stolts doktorsavhandling Att gå sin egen väg. Jeanna Oterdahls föredrag och författarskap. Varför? Jo, det ska ni få veta om en tid. Kanske när jag nästa gång ger mig tid att blogga. Jag håller nämligen på med ett eget bokprojekt, som det är för tidigt att orda mera om. Det gäller en bok jag inte själv har skrivit, och inte heller själv illustrerat, men som jag ska ge ut och presentera. Om allt går väl - och det ska det förhoppningsvis göra. Nästan alla bilderna har kommit, och - ja, jag skulle inte säga det än :)

Om någon mot förmodan vill veta vad jag hassat resten av min tid på (hassa är en onomatopoetisk och därmed bra finlandism) kan jag säga: köp av tvättmaskin (det tog en halv dag att läsa och begripa sig på bruksanvisningen), samt dito köp av balkongmatta (begagnad, på torget) och balkongstolar samt till ett ögonläkarbesök. Och midsommaren, den kom och gick. Här var det soligt och skönt på fredagseftermiddagen, men annars bara kallt och ofta regnigt. Det är nästen höstligt i luften just nu - men man har ju varit med förr! Det måste inte vara fråga om något onormalt, tror och hoppas jag, för 1959 har jag som 10-åring stått vid kokkobrasan med vantar på händerna och frusit om ryggen medan  framsidan värmdes av elden. (Eller om det var som 9-åring året innan - minnet av själva upplevelsen är i varje fall mycket tydligt.) Likaså har jag firat midsommarafton med vantar på händerna en gång på 1980-talet. Från den kvällen finns det ett foto jag inte nu ids leta fram.

Det här fotot är från i år, taget från backen mot sockenstugan invid kyrkan i Karis.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar